Fire foreninger i AarhuSomali har i et år arrangeret lektiecafé for somaliske børn. Resultatet er over al forventning og kopieres nu i andre danske byer. Samtidig har det somaliske samfund i Aarhus løftet sig selv integrations-mæssigt.
De fire lektiecaféer blev startet for et år siden, og hver fik 37.000 kr. i støtte samt betalt konsulenthjælp fra Integrationsministeriets indsats ”Brug for alle unge”.
Projektleder Anna Marie Busk Larsen, Integrations-Konsulenterne, har været konsulent, og hun har netop afleveret en rapport om lektiecaféerne. Konklusionen er helt klar: ”Etablering af lektiecaféer i etniske foreninger har i dette projekt givet nogle resultater langt over det forventede.”
Abdirahman M. Iidle giver lektiehjælp til Nada, som går i 3. klasse, i Leg og Lærs lektiecafé i Frydenlund.
232 børn af somalisk herkomst har deltaget i lektiecaféerne. Over halvdelen af dem er drenge, som ellers er vanskelige at få med. Rapporten konkluderer, at lektiecaféerne har fået forældrene til at engagere sig aktivt i deres børns skolegang og til at vælge en rolle som aktive samfundsborgere.
Baggrunden for alt dette er diskussionerne om somaliere og radikalisering i foråret 2010, hvor flertallet i det somaliske samfund i Aarhus følte sig hængt ud og stigmatiseret. Dette førte til, at 13 somaliske foreninger gik sammen i AarhuSomali, som afholdt somalisk kulturfestival i Musikhuset, startede hjemmesiden Aarhusomali.dk og startede lektiecaféer med støtte fra Integrationsministeriet.